22. 6. 2011

Saas Fee - Britannia hutte - 04/2011

Tak se to konečně povedlo... Po několika letech, kdy jsme pro mizerné počasí museli výlet do Švýcarska opakovaně zrušit se nám tentokrát příroda za všechny ty roky čekání odměnila. Výlet se velmi povedl, čtyři dny azura a krásného počasí byly odměnou za čekání.

Naší základnou se stala Britannia Hutte (3.030mnm), která je snadno dostupna ze Saas Fee. V okolí se nám povedlo slyžovat Allalinhorn (4.027m), Strahlhorn (4.190m), "malý" Fluchthorn (3.795m) a poslední den i Alphubel (4.206m), který se stal pověstnou třešničkou na dortu nejen proto, že to byl kopec zavěrečný.

Pro cestu z Prahy jsme zvolili cestu přes Německo a vlakový tunel Lotschenberg. Přes noc vlaky sice nejezdí, ale alespoň jsme si před tunelem zdřímli. Jízdné činilo (04/2011) 20CHF (o víkendu je dražší). Za tunelem jsme využili krásného začátku dne ke snídani a pokračovali do Saas Fee.
Silnice vás hned při vjezdu do Saas Fee natlačí do garáží a hotovo. Parking je samozřejmě placený, ale nebylo jiné možnosti. Při pobytu delším než 2 noci dostanete slevu. Za krásného počasí jsme vyrazili k dolní stanici lanovky na Felskinn která pokračuje dále metrem až na Mittel Aladin(3.500mnm), kde je restaurace.  Lístek na obě části lanovky stojí necelých 60CHF.

Začátek výstupu Allalinhorn (4.027m)

Od Mittel Aladinu jsme sjeli dolů ke kotvě, která nás již bez lístku vytáhla na start ski plus výletu na Allalinhorn (4.027m). Trasa je to spíše nenáročná a hodně chozená. Po cestě míjíte několik velkých trhlin, ale přesto jsme nikoho navázaného neviděli. Vrchol lze dle podmínek dosáhnout na lyžích a nebo je lepší poslední metry dát na botách. Mačky použijete dle aktuálních podmínek, možná ani ne.
2_Allalinhorn_vlacek – davy skialpinistů stoupající za krásného počasí k vrcholu Allalinhornu
Sjezd vedl volným terénem přes výraznou trhlinu v dolní části zpět k vlekům. Následně pokračujeme po sjezdovkách pod kotvu na Egginerjoch (bez lístku), která jezdí dle období co cca 16:30hod a ušetří vám pár výškových metrů na závěru dlouhého dne. Finále na Britannia Hutte (3.030mnm) už je po cestě vyjeté rolbou. Pozor jen na svah, který může být za jarního slunce celkem lavinézní. Pak je lépe jít na chatu později.
Výhled z Allalinhornu na Matterhorn

Ubytování na chatě je s možné snad jen s polopenzí, která se podává od 19h. Na chatě není voda. Žádná. Proto počítejte s nákupem. Pokoje jsou více méně standard. Chata leží ve 3.000mnm, což v kombinaci s nevyspání předchozí noci, výjezdem lanovkou do 3.500 a cesty na čtyřtisícový vrchol dokáže s člověkem zatočit.
Pohled na chatu Britannia

Strahlhorn (4.190m)

Ráno nás čeká budíček. Drsný budíček. Jak na vojně. V 5:00 začne hrát na pokojích z amplionů muzika, chvíli na to se objeví ruka, která cvakne vypínačem a chca nechca, všichni startují z postele. Půl hodiny máme na snídani, balíme a se svítáním vyrážíme z chaty. Sjíždět pár desítek hm dolů na ledovec za svitu čelovek nám přišlo zbytečné a tak jsme si počkali na světlo.
Strahlhorn v ranním slunci

Výstup začíná krátkým sjezdem na ledovec Hohlaub Gletscher, kde lepíme pásy a začínáme stoupat po dlouhém mírném ledovci  Allalin Gletscher do sedla Adlerpass (3.789m). Tady díváme svačinu a fotíme neuvěřitelné výhledy. Velikáni jako Monte Rosa, severní stěna Liskammu, Castor, Polux, Brethorn a konečně i Matterhorn je jako na dlani. Za krásného počasí pokračujeme bez problémů dále k vrcholu, který není tak blízko, jak se zdá. Dlouhá pláň nás dovedla až pod vrchol, poslední metry dáváme raději díky sněhovým podmínkám bez lyží. Sjezd vede po stejné trase.
Adlerpass, v pozadí Liskamm

Skupinka se připravuje na sjezd z Adlerpassu směrem na Zermatt
Příprava na sjezd z Adlerpass (3789m)

Fluchthorn (3.795m)

Začínáme opět stejně jako minulý den při výstupu na Strahlhorn, ale na Allalin Gletscheru odbočujeme ve výšce cca 3.300mnm na jih a stoupáme k vrcholu. Ten je pokryt vodním ledem, takže ke slovu přichází mačky a po mírném svahu se dostáváme až ke kříži. Mára obchází led více zprava na Fluchtpass a dostává se až na vrchol na lyžích.
Stoupání na Fluchthorn (3.795m)

Vrcholový kříž Fluchthorn (3.795m)
Sjezd za krásného počasí vedeme přímo na sever. Škoda, že není lepší sníh, ale i tak se jedná o nádherný sjezd. Rozhodně doporučuji. Ve výšce kolem 2.900mnm opět musíme nalepit pásy a více méně po rovině se vracíme zpět na výstupovou stopu. V některých místech je zřejmé, že přecházíme trhliny a trochu o tom diskutujeme… Poslední traverz JV svahem, do kterého celý den pralo slunce byl trochu morálový…

Alphubel (4.206m)

Po dlouhých diskusích i s místními volíme cestu přes Mittel Allalin a použití metra, které jezdí od 9 hodin, což ale znamená pozdní nástup na tůru. Vstáváme tedy později, balíme věci a vyrážíme po vrstevnici na Felskinn. Dosud nepoužité sedáky i lano posíláme po Marovi dolu, bude lyžovat v Saas Fee. S Ivou kupujeme na Felskinnu lístek na Mittel Allain (3457m) a vyjíždíme nahoru metrem stejně jako první den. Zvažujeme, zda sjet až na Langflue, tak jak se běžně chodí a nebo to vzít zkratkou od kotev. Jede před námi guide s klienty a to nám rozhodování usnadňuje. Také jde zkratkou a dokonce ani klienty nenavazuje na lano.
Stoupani k normálni ceste, která od Langflue
Kolem kóty 3223 se dostáváme na běžnou trasu výstupu a valíme nahoru. Ruch pod námi ležícího střediska působí dost nepřirozeně a je slyšet hodně vysoko. Pásmo trhlin ve výšce kolem 3.700mnm obcházíme obloukem na jih, v cca 3.700mnm pokračujeme po rovném plato pod závěrečný východně orientovaný hang. Tady už začíná jít trochu do tuhého. Výška nás dost zpomaluje a cesta vede hodně přes trhliny. Celkem mě překvapuje, že snad všichni šli nenavázaní… Osobně jsem se docela vybál a ani na sjezd jsem se snad prvně moc netěšil. Nebyla to moc legrace, ale dali jsme to a ta pravá radost a euforie se se dostavila až na sjezdovce u Langflue. Po cestě dolů si užíváme krásného teplého jarního dne a dáváme kávu na terase s výhledem na již zelené Saas Fee.
Alphubel (4.206m)
Podle informací by měla být možná cesta i přes sedlo Feejoch od Allainhornu. No, jestli ano, tak já jsem ji tam neviděl.
Více nákresů naleznete na závěr fotoalba

Praktické připomínky

Švýcarsko není úplně zadarmo a některým poplatků se nedá vyhnout. Parkovné na 4 dny bylo skoro 60CHF a to po slevě za pobyt delší než 2 dny. Potvrzení vám vydají na Britannia. Na chatě není žádná voda. Lze koupit čaj, ale PET lahev 1,5l vody stojí 10CHF (190Kc), což nepotěší. Ubytování je možné snad jen s polopenzí. Lanovka ze Saas Fee na Mittel Allalin je také za cca 60CHF. Sice se jí lze teoreticky vyhnout cestou po svých, ale šlapat nahoru po sjezdovkách by určitě nebyl  žádný med. Dálniční známka (roční) je za 40CHF, tunel pro auto stojí 20-25CHF. (ceny platné v dubnu 2011)
Uvedené vrcholy jsou technicky nenáročné, ale výška nad 4000m je znát. Ledovce jsou chozeny bez navázání a vyjma Alphubelu bych to povazoval za dobrého počasí za relativně bezpečné. Ale ne tak Alphubel, který byl tedy samá díra. Vzdálenost z Prahy do Saas Fee (a zpět) jsme dali 1950km.